Válassz tantárgyat!
  • Matematika
  • Magyar nyelv
  • Magyar irodalom
  • Történelem
  • Angol nyelv
  • Német nyelv
  • Fizika
  • Földrajz
  • Kémia
  • Biológia
  • Informatika
  • A gyorsmenü a kidolgozott érettségi tételekre vonatkozik. Az érettségi feladatsorokat a fejlécből érheted el!
    X

    Skip to content

    Európa infrastruktúrája

    Az EU infrastruktúrája nagyon fejlett, de regionális eltérések vannak a fejlettségben. Az infrastruktúra a gazdaság szempontjából azért lényeges, mert fontos ipartelepítő tényező. Elsősorban a szállítási, közlekedési feltételek megléte a fontos (vasút- és közúthálózat, légi forgalom, folyami és tengeri hajózás). Lényeges a közművesített ipari parkok létrehozása és a hírközlés fejlesztése, fejlettsége is.

    • Az EU vasúthálózata országonként eltérő szerkezetű. Ennek oka: eltérő földrajzi, történelmi, gazdasági, politikai viszonyok.
    • Magyarországon centrális és sugaras szerkezetű (Spanyolországé, Franciaországé is ilyen -> erős fővárosi központúság – Madrid, Párizs)
    • Lengyelország, Németország: rácsos szerkezetű
    • Az egyes régiókban több centrum volt, ami összekötötte a vasúthálózatokat.
    • USA: kontinentális és transzkontinentális

    A közúti építkezések jellemzően követelik majd a vasúthálózatot, de a nagy tömegáruk mozgatásánál a szállított anyagok százalékos arányában még mindig a vasúté a vezető szerep.

    Csalagút

    • Tranzitforgalom szempontjából fontos vasúti összeköttetés Nagy-Britannia és Franciaország között
    • Európai alagút à Csalagút
    • 1994-ben épülta
    • La Manche-csatorna alatt halad át
    • tervei már a XVIII. században létrejöttek, de megvalósítására várni kellett
    • a két területet összekötő legkisebb távolság (Dover és Calais közötti alagút) 33 km, de maga az alagút 37 km-es
    • 2 pár vasúti sín található benne és egy szervizpálya
    • a Párizs–London távolságot 3 órára rövidíti le
    • a szerelvények negyedóránként indulnak csúcsidőben
    • Eurostar vonatok közlekednek (akár 300 km/h-val is tudnak menni)

    Közúti összeköttetés

    • E75-ös út
    • Magyarországon is áthalad
    • Atlanti-óceántól Görögországig tartó útszakasz
    • Nagyrészt autópálya

    Az Európai Unió előnyei Magyarország számára

    Gazdaságföldrajzi szempontból az, hogy Európa gazdaságilag fejlett régióiba kerül be. Közlekedés-földrajzi szempontból az uniós tagság elkerülhetetlen beruházásokat jelent (vasúti és közúti fejlesztés). Magyarország földrajzi helyét tekintve tranzitország, jelentős bevételekhez juthat az Unión kívüli áruszállítás díjtételeiből, ami munkahelyeket teremt a közlekedést és a szállítást kiszolgáló létesítményekben.

    Magyarországon keresztül vezet Európa legnagyobb vízi útja, a Duna—Rajna—Majna-csatorna, ami Rotterdamtól (Europort) Konstancáig (Románia) tart.

    Bár a legnagyobb tömegű árut szállítja a legolcsóbb szállítási módszerrel, az európai hajópark elöregedett, nem részesül kellő támogatásban a lassúsága és a környezetszennyezés miatt. Tranzit jellegnél pozitívum: munkahelyteremtés a közlekedő és szállítmányozó cégek számára.